Masashi IWASAKI







collaboration with Taizo MATSUMURA and TRANSMISSION
"CITY"
MAR 21 - MAR 31, 1991
Daimaru Villa, Kyoto

松村泰三・トランスミッションとの共作
“都市”
1991年3月21日−3月31日
大丸ヴィラ,京都












"CITY IMAGE ARGUMENT KYO" (KYOTO COLLEGE OF ART A&C, NO.016 1991)

itled "City Image Argument KYO", the exhibition carries double meaning with the word of KYO which is homonymous to mean today and the city of Kyoto, an ancient Japanese capital.



Held at Daimaru Villa, a privately owned house of which the door is normally closed to the public, the exhibition showcases a video installation. Incidentally, the villa, built of reinforced concrete in 1932, has a photographic studio, for the owner, the head of the Daimaru family at the time, had acquired a professional-level proficiency in photography. Indeed, the photographic facilities had been regarded as the most prestigious in Kyoto in those days. Showing a visual art exhibition at such a place sounds too good to be true. Every visitor, given a copy of the diagram of the installation, heads for a exhibit hall cautiously while hearing the floor squeaking.



As soon as stepping inside, the visitor finds 5 video cameras forming a line at regular intervals, all of which keep panning sideways sometimes individually, sometimes synchronously, to see a 355-degree view and detect anything intruded into the hall while sending that information into twenty monitors piled up two high in a sunroom-like space, which leads to the terrace, in real time. What this process suggests is a network flow. Even though some of projected images are treated with visual effects automatically, the exhibit presents nothing we normally expect for a video installation but visual information gained through the network system.



Finally, it seems to breathe what the western house has witnessed for fifty-nine years exquisitely in the time of today, March 1991.

(Hisako HARA, Art Program Director)


“都市映像論KYO”(京都芸術短期大学・AアンドC,NO.016 1991)

市映像論KYO」というこの展観、KYOに「京」と「今日」をかけて読むという、しばしば用いられる同音異語の遊びが展覧会名につかわれていた。



 普段は一般に公開されることのない大丸ヴィラを会場に、映像インスタレーションが試みられた。1932年に完成した鉄筋コンクリート造のこの建物には、写真スタジオと現像室がある。邸宅をつくった大丸当主のカメラの腕前はなかなかのもので、当時このスタジオは京都一といわれていたようだ。そんな曰くつきの大丸ヴィラで、映像の展覧会とはあまりにも、はまりすぎの感もあるが、右のような図を手渡された観者は、足を前に一歩進めるたびに少し軋む床の音に緊張しながら、作品の中に導かれた。



 広間では五台のビデオカメラが一列に等間隔に設置され、正確には355度の角度を往復し、部屋の中に進入してくるすべての情報をキャッチし、リアルタイムでテラスに通じるサンルーム風のスペースに縦に二段に置かれた二十台のモニターへと映像を送り込んでいた。ここではネットワークの成立を提示している。一部の映像にはエフェクトがほどこされているが、用意されているのはこれらのシステムのみで、映像展といったときに、我々が当然のように期待している所謂「映像」といったものはない。



 59年もの歳月を呼吸し続けたこの洋館に染み込んだものを、1991年3月に器用に取り込んだ作品であると感じた。

(アートプログラムディレクター,原久子)


photograph: Kazushi MUKAIYAMA
写真:迎山和司





"CITY" (1991)
1000 x 100 x 100 cm (non-existent any more)
video installation

“都市”(1991)
1000 x 100 x 100 cm(現存せず)
ヴィデオ・インスタレーション